Jak zrobić dobrą stronę internetową?

Autor: HMC Internet Solutions

Zastanów się ile odwiedziłeś witryn internetowych w mijającym miesiącu wyłączając je zaledwie po kilku chwilach? Ile serwisów było prostych w nawigacji, w ilu przypadkach dotarłeś do poszukiwanych informacji? Dlaczego jest tak fatalnie? Przyczyn jest wiele, jednak sądzimy, iż największym problemem jest błąd popełniany już na samym początku budowania witryny, często na etapie formułowania samej strategii marketingowej firmy - brak zdefiniowania konkretnych celów przed nowo tworzonym serwisem internetowym. Efekt? Nie spełnia on oczekiwań Internauty, który szybko z niego ucieka, po sekundzie już o nim nie pamiętając.

Dobrze przemyślany serwis internetowy może rozwiązać wiele kosztownych problemów Twojej Firmy.

Warto zaznaczyć, iż strona internetowa może pełnić rolę jako portal informacyjny, prywatna wizytówka internetowa czy też strona poważnej firmy, która pozyskuje klientów między innymi poprzez kanały internetowe. Współcześnie posiadanie strony internetowej jest czymś modnym i uważanym za coś bardzo naturalnego – Typowy współczesny konsument wybierając oferty dwóch firm najczęściej zagląda do Internetu, celem zapoznania się ze stronami internetowymi firm, które przedstawiły mu swoje oferty.

Jak więc łatwo zauważyć, strona internetowa to nie tylko portal informacyjny, ale także produkt, dzięki któremu firma może pozyskać klienta, który dotychczas był tylko potencjalnym klientem. Dzisiaj jest czymś więcej i nie można tego zanegować.

Dobry serwis internetowy to taki, który projektowano z myślą o generowaniu konkretnych działań ich użytkowników (takich jak dokonanie zakupu on-line, wypełnienie formularza z prośbą o kontakt czy udanie się do salonu sprzedaży). Uświadomienie sobie oczekiwanych zachowań internautów na etapie projektowania pozwala na konsekwentne uwzględnianie ich w dalszych pracach – tych nad układem informacyjnym i nawigacją, tych nad narzędziami czy tych nad szatą graficzną i multimediami. Cele, których nie zaplanowaliśmy osiągać, nie ziszczą się same.
Dobrze wykonany serwis internetowy umiejętnie korzysta z interaktywności Internetu. Oto przykładowych pięć dobrodziejstw z niej wynikających:

  • zbieranie informacji o preferencjach klientów
  • wysoka mierzalność każdego celu, efektów każdego działania, możliwość testowania różnych wariantów,
  • uatrakcyjnianie przekazu marketingowego przez umieszczenie go w atrakcyjnym dla odbiorcy kontekście (rozrywka, społeczności, przydatne informacje),
  • łatwe profilowanie, a nawet personalizowanie przekazu e-marketingowego,
  • prezentowanie na stronie www produktu/usługi w atrakcyjny, angażujący kilka zmysłów jednocześnie, sposób.


Omówmy kwestie techniczne i merytoryczne

Tworząc nowy serwis internetowy, należy położyć nacisk na jego niezawodność. Bardzo ważne jest, by technologia była na tyle dopracowana aby działał bezawaryjnie oraz stabilnie. Zapewnia to potencjalnym klientom stały dostęp do pożądanych informacji. Jeśli użytkownik natrafi na przeszkody w dostępie do informacji, istnieje duże prawdopodobieństwo, iż poszuka ich u konkurencji. Jednak również użytkownik aktualizujący witrynę, wprowadzający na niej informacje musi mieć ułatwioną pracę. A więc system musi być łatwy i ergonomiczny w obsłudze, wprowadzanie zmian za pomocą panelu administracyjnego musi być intuicyjne i proste.

Kolejnym, bardzo istotnym aspektem jest zawartość witryny pod względem merytorycznym. Najważniejszą i najczęściej najbardziej obszerną sekcją serwisu jest „oferta”. To tutaj w pierwszej chwili skieruje się Internauta w poszukiwaniu odpowiedniego produktu. To tutaj umieszczamy wirtualnego handlowca , który musi dobrze oferowane przez nas dobra „sprzedać”. Elementy, które zamieszczone są w ofercie powinny być starannie wyselekcjonowane oraz pogrupowane. Zbyt dużo zbędnych danych lub plików multimedialnych może wprowadzać niepotrzebny zamęt, w następstwie utrudniać klientom korzystanie ze strony. Informacje należy również systematycznie aktualizować. Nieprawdziwe lub nieaktualne dane (np. cenniki) mogą wprowadzić potencjalnego klienta w błąd, co negatywnie wpłynie na wizerunek firmy.

Poza profesjonalnie zaprezentowaną ofertą warto umieścić w serwisie informacje potwierdzające rzetelność firmy, np. rekomendacje klientów lub kontrahentów, informacje o zrealizowanych usługach oraz materiały, które potwierdzają profesjonalizm (atesty, certyfikaty). Jeżeli firma świadomie buduje swój wizerunek, a jej działalność ma być postrzegana jako wiarygodna i fachowa, powinna udostępnić w serwisie WWW takie dane identyfikacyjne, jak NIP, REGON czy KRS Można również zamieścić noty dotyczące czasu istnienia firmy, krótką historię rozwoju czy główne cele, jakie sobie stawia. Są to informacje ważne z punktu widzenia klientów, pomagające budować zaufanie do marki. Z myślą o klientach odwiedzających witrynę, należy w łatwo dostępnym miejscu umieścić wielorakie formy kontaktu, umożliwić złożenie zamówienia poprzez formularze oraz wysłanie zapytania sprzedażowego

Sama zawartość merytoryczna na nic się zda, jeśli będzie słabo dostępna czy nieprawidłowo pogrupowana – strona musi być użyteczna dla klienta. Powinna być tak skonstruowana, aby Internauta nie miał problemów z poruszaniem się po niej. Strona główna musi odnosić do najważniejszych sekcji serwisu, które z kolei odpowiadają w rzeczywistej ich zawartości. Ważnym jest również, żeby aplikacje zawarte w serwisie (np. formularz kontaktowy) były intuicyjne w obsłudze i nie przysparzały trudności użytkownikom

Strona 1  

Zobacz także:



Powrót do listy artykułów

Podaj swoje imię oraz adres e-mail:

Będziemy na bieżąco informować Ciebie o kolejnych realizacjach, nowych pozycjach w ofercie, a także fachowych publikacjach!


61 307 07 02
61 307 07 02
509 990 434
509 990 434