Tworzenie stron internetowych - budowa "od kuchni".

Autor: HMC Internet Solutions

W tym artykule przybliżymy Państwu proces realizacji witryny internetowej z punktu widzenia jej wykonawcy, czyli zazwyczaj profesjonalnej agencji interaktywnej. W tym wypadku omówimy przebieg przedsięwzięcia na naszym przykładzie – agencji interaktywnej HMC Internet Solutions. Omówimy krótko, jakie są etapy budowy stron internetowych, od przyjęcia zlecenia po ostateczne uruchomienie na adresie docelowym.

Krok 1 – Kontakt klienta z agencją interaktywną

Pierwszym niezbędnym krokiem jest kontakt klienta z agencja interaktywną. W zależności od preferencji odbywa się on przy jednoczesnym przekazaniu wstępnej specyfikacji wymagań klienta (to pomaga nam czyli wykonawcy lepiej przygotować do następnego kroku) lub jedynie w celu umówienia spotkania i omówienia wizji danej realizacji.

Krok 2 - Stworzenie koncepcji planowanej witryny

Po podjęciu decyzji o realizacji nowego serwisu internetowego, przystępujemy do stworzenia koncepcji planowanego przedsięwzięcia. Chodzi tu głównie o założenia dotyczące grafiki strony, technologii i modułów, które zamierzamy zastosować oraz  formy przekazu i prezentacji treści w zależności od jej głównego odbiorcy. W tym celu  na kolejnym  spotkaniu z klientem doprowadzamy do wspólnej burzy mózgów i odpowiadamy na następujące pytania:

  • Jaki jest cel budowy witryny?
  • Kto będzie jej adresatem? Jak dotychczas klient trafiał do firmy, jak jej poszukiwał zarówno w Internecie jak w poza nim?
  • Jakie treści/produkty/usługi chcemy eksponować?
  • Jaka jest wizja i potrzeby klienta odnośnie nowego serwisu internetowego?
  • Jakie silne/słabe strony posiada nasz klient?  Na czym polega jego przewaga nad konkurencją? Jak na tle firmy prezentuje się konkurencja?

Na podstawie tych danych i ustaleń, jako specjaliści, wyciągamy wnioski i projektujemy ostateczny kształt nowej realizacji . Weryfikujemy przy tym pewne aspekty zgodnie z naszym doświadczeniem, trendami oraz realiami Internetu przy szczególnym uwzględnieniu Web usability, SEO (z ang. Search Engine Optimalization – optymalizacja pod kątem wyszukiwarek) oraz funkcjonalności i ergonomii. Po ewentualnej korekcie i akceptacji przez klienta powstaje koncepcja witryny precyzująca szczegóły graficzne, techniczne oraz merytoryczne.

Krok 3 – Domknięcie budżetu prac oraz kwestii formalnych przedsięwzięcia.

Znając już dokładny obraz przyszłej strony internetowej, agencja przygotowuje projekt umowy z uwzględnieniem zakresu prac oraz obowiązków wykonawcy. Przekazujemy ją klientowi i po jej akceptacji i podpisaniu wystawiamy fakturę zaliczkową w wysokości 30-50% w zależności od możliwości klienta oraz wielkości budżetu.

Krok 4 – Zebranie materiałów niezbędnych do realizacji oraz rozpoczęcie prac

Po podpisaniu umowy, a właściwie już po jej akceptacji, przystępujemy do zebrania materiałów:

  • graficznych (logotyp, wzory CI, piktogramy, znaki  firmowe/produktowe itp.)
  • zdjęciowe (zdjęcia przewodnie, produktów, firmy i wszystkie te, które warto zamieścić na witrynie
  • tekstowe (wszelkie opisy, artykuły czy publikacje zgodnie z ustaloną strukturą strony)

Po otrzymaniu kompletu materiałów niezbędnych do budowy witryny rozpoczynamy prace przede wszystkim nad projektem graficznym, ale też równolegle przygotowujemy środowisko technologiczne.

Krok 5 – Prace nad projektem graficznym

Prace nad projektem graficznym rozpoczynamy po otrzymaniu niezbędnych materiałów (chyba, że klient zleca nam ich dobór – np. zakup zdjęć), a przygotowanie pierwszej wersji następuje zazwyczaj w terminie 7-14 dni roboczych. Efektem jest przygotowana w formie statycznej (zamknięty obraz JPG) koncepcja wyglądu strony głównej oraz podstrony. Przedstawiamy ją klientowi pod wskazanym linkiem w sieci.

Jeśli zleceniodawca ma zastrzeżenia do koncepcji layout’u przyjmujemy poprawki i sugestie klienta i tworzymy kolejne wersje grafik. Po jej akceptacji plastyk przystępuje do „pocięcia”  grafiki, nadania stylów, stworzenia kodu html oraz przygotowania ewentualnych animacji i dodatkowych elementów graficznych– efektem jest stworzenie matrycy przyszłej strony WWW  gotowej do podpięcia pod system CMS

Strona 1   Strona 2  

Zobacz także:



Powrót do listy artykułów

Podaj swoje imię oraz adres e-mail:

Będziemy na bieżąco informować Ciebie o kolejnych realizacjach, nowych pozycjach w ofercie, a także fachowych publikacjach!


61 307 07 02
61 307 07 02
509 990 434
509 990 434